Da Vinci Mysteriet Gudinden og Gralen – om religiøsitet og kulturhistorie bag ‘Da Vinci mysteriet’
Kan ikke bestilles p.t. desværre - prøv evt. bogigen.dk
Forlagets omtale:
Dan Browns krimi 'Da Vinci Mysteriet' åbner op for en masse spørgsmål om religionens og kulturens historie.
Mange læsere af bogen har spurgt sig selv, om der ikke kunne være noget om det med Priory of Sion, Gralen, Maria Magdalene og kirkens komplot?
Hvad er fup og hvad er fakta?
Hvor sandsynligt er det, at Jesus og Maria Magdalene var gift, fik børn og sammen dyrkede en gudindereligion med hellig sex?
Hvor troværdigeer de gnostiske evangelier som Judas-evangeliet og Filip-evangeliet,og hvad går det gnostiske budskab ud på?
Kan Kejser Konstantin have forfalsket kristendommen?
Hvem var merovingerne, tempelridderneog katharerne?
Hvad er Den Hellige Gral, som gamle riddere, Monty Python og heltene i 'Da Vinci Mystereit så intenst har jagtet?
Hvad kan have gjort 'Da Vinci Mysteriet' så populær?
Styres bogen af sammensværgelsesteorier eller af okkultisme?
Og kan den traditionelle kristendom 'lære' noget af 'Da Vinci Mysteriets' udfordring?
'Da Vinci, Gralen og Gudinden' søger at besvare disse spørgsmål og mange andre. Det gør bogen på en saglig og sammenhængende, men også spændende og letlæselig måde. 'Da Vinci, Gralen og Gudinden' kan derfor læses af enhver, der ønsker at blive klogere på Europas religiøse
og kulturelle historie.
Tom Thygesen Frederiksen er teolog og ansat på Dialogcentret. Han har holdt mange foredrag om 'Da Vinci Mysteriet' og desuden skrevet mange artikler samt 'Hvidbog om satanisme'.
Indholdsfortegnelse: 'kapitler'
Forord
1. Baggrunden Den franske forbindelse
2. Koder, skattejagt og Gudinden
3. Satan og hekseriet
4. Jødiske gudinder og Maria Magdalene
5. Konstantins komplot
6. Gnostikerne og hellenismen
7. Gnostisk og erotisk kult
8. Merovingerne og Frankerriget
9. Korstog og tempelriddere
10. Kærlighedskulten, Rosen og Den Hellige Gral
11. Mystiske malerier og selskaber
12. Lokkende konspirationsteorier
13. De okkulte sammenhænge
14. Hvad kan man lære af 'Da Vinci Mysteriet'?
