Forlagets omtale:
Hvorfor er der ondskab i verden?
Er ulykke Guds straf?
Hvorfor lader Gud mennesker lide?
I Jobs Bog er fortællingen om Jobs prøvelser udgangspunktet for en voldsom diskussion af disse spørgsmål.
I samtalerne mellem Job og hans venner støder forskellige menneskesyn og gudsopfattelser sammen. Vennerne siger, at lidelse er syndens løn, Job bør ydmyge sig og indrømme sine fejl. Han fastholder stædigt sin uskyld og anklager Gud for uretfærdig behandling. Er Jobs anklage hovmod, eller kan mennesket få ret over for Gud?
Jobs Bog regnes for et af verdenslitteraturens hovedværker. Gennem tiderne har bogen om lidelsens problem anfægtet og inspireret teologer, filosoffer og kunstnere. I Peter Madsens grafiske genfortælling synliggøres originalens indre dramatik og billedrige poesi. Hermed genskabes bogens problematik i en nutidig form.
Præsteforeningens Blad 9. juni 2000/23
'Aldrig har den billedlige kunst-/underholdningsbranche frembragt så mange historier om katastrofe og død som nu. Men Jobs Bog er i vores kultur eksempelfortællingen par excellence. Med Peter Madsens/Bibelselskabets udgivelse er der givet den alitterære storskare i vort folk og - p.gr.a. kvaliteten - vel det internationale samfund tillige en mulighed for ikke at få løst theodicéen, men komme dybere ind i den. Muligheden for at erkende denne side af gudbilledligheden. ... Der kommer mange udgivelser på markedet for tiden. Forlagene opdager om det er for mange. Som aftagere må vi glæde os, når kvaliteten er helt i top som ved denne. Og muligvis formår tegneseriegenren at favne en aldersmæssig bredde som tekstlitteratur har svært ved. 'Historien om Job' gør.'
Kristeligt Dagblad den 15. oktober 1999
'Det er Peter Madsens bedrift, at han af Jobsbogens tekst har skabt en nutidig, mundret version, som uden videre vil kunne læses af fx unge i konfirmandalderen - eller deres forældre! ... Når nu det er Peter Madsen, venter man jo en tegneserie. Det har man lov til på baggrund af de mange bind Valhalla og den fremragende 'Menneskesønnen'. Men det er ikke, hvad han har præsteret denne gang. I en tegneserie er det jo billederne, der fortæller - og teksten, der understøtter. Her er det omvendt! Dramaet, bevægelsen, fremdriften ligger i teksten. Og billederne? Ja, de understøtter. Satan er virkelig en lysengel. Vennerne, først de tre, Elifaz, Bildad og Sofar, er tre typer, temperamenter, livsaldre, med Elihu som den fjerde og yngste. Og Job selv? En kraftig mand i sin bedste alder, som forvandles til en kz-fange med byldepest, som vi så ser rigtigt meget til. Det gør vi også til himle og natur i oprør. Det er storladent - også ved at buldre lidt iblandt. Men balancen holdes, så det aldrig bliver sentimentalt.'
Berlingske Tidende den 15. oktober 1999
Jobs Bog er en af Det Gamle Testamentes store intellektuelle udfordringer. Dens tema er den evigt aktuelle diskussion om lidelsens problem og spørgsmålet om menneskets skyld. Peter Madsen gendigter i ord og billeder den rystende historie om den fromme og trofaste Job, som mister alt, efterhånden som Satan med Vorherres accept sætter ham på alverdens forfærdelige prøver. Men efter alle prøvelserne får han det hele igen... 'Det fascinerede mig, at Jobs Bog er så svær. Den stiller flere spørgsmål, end den giver svar. Jeg har ikke lavet bogen som en tegneserie, men arbejder mere ekspressionistisk. Jeg viser Job og vennerne, men sætter også billeder på det, de taler om. Billeder og tekst er integreret over en eller to sider, nogle er i akvarel, andre er med gouache eller farveblyanter, som jeg ikke er vant til at bruge. Jeg gjorde det for ikke at arbejde på rygmarven,' fortæller den seriøse tegneseriekunstner.
Lektørudtalelse af Steffen Kronborg
Uge 46/1999
'Det er egentlig en underlig historie... Den ændrer sig flere gange undervejs, og den modsiger sig selv gang på gang.' Sådan indleder Peter Madsen sin illustrerede og nutidsfordanskede version af Jobs bog, og ordene karakteriserer både det oprindelige forlæg og den nye version udmærket. Jobs bog har altid stået som en af de mest centrale tekster i Det Gamle Testamente, fordi tekstens diskussion af gudsbegrebet forekommer helt moderne og aktuel i sin åbne flertydighed. Det er forståeligt, at Peter Madsen efter succesen med albummet Menneskesønnen (1995) har følt sig fristet af netop denne fortælling, og resultatet rummer da også det samme engagement og den samme gennemslagskraft som den tidligere bibelgendigtning. Formen er anderledes i det nye værk, idet teksten denne gang ledsages af store, hel- eller dobbeltsides illustrationer, som i et stærkt suggestivt billedsprog anskueliggør handlingen. Mørke brune, blå og gule farver understreger atmosfæren i den barske fortælling om manden, der mistede alt (og næsten også sig selv). Men selv om formen i Peter Madsens nye værk altså ikke er tegneseriens, vil publikummet til Historien om Job nok først og fremmest være de unge og voksne tegneserielæsere, som glædede sig over Menneskesønnen.
Lektørudtalelse af Karsten Boll
Uge 46/1999
Peter Madsen har igen skabt en utrolig flot billedfortælling med udgangspunkt i en af Bibelens beretninger, nemlig historien om den fromme og rige Job, som sættes på prøve. Han mister alt - rigdom, sønner, sin anseelse - og hustruen forlader ham. Først lang tid efter er Job ved at tvivle, men ledes til sidst på rette spor og genvinder sin anseelse, rigdom og får ny familie, men han er stadig mærket af prøvelserne. Historien er fortalt i et nydeligt nudansk sprog, der passer til indholdet. Bogen har samme udstyr, format og præsentation som forfatterens Menneskesønnen - genudgivet (99/13). De store, stemningsfyldte tegninger minder nærmest om malerier. Illustrationerne kan i samme opslag dække 2-3 scenarier. Andre steder har hver side sit billede, og den noget ordrige tekst er tilpasset de enkelte illustrationer. Teksten er sats med store typer og er håndtegnet af forfatteren. Illustrationerne kan billedlæses i mange forskellige sammenhænge - billedkunst, kristendom, dansk fra 3. - 4. klasse, hvorimod tekstens indhold først kan selvlæses fra omkring 5. klasse. Et flot supplement til
kristendomskundskab fx for større samlinger - og til udlånet - også for voksne.